Om
Tankarna bakom sajten och varför den ser ut som den gör.
Formen
Flyghistoria.se handlar, föga överraskande, om flygplan och deras historia, med berättande texter, bilder och filmer. Ambitionen är att täcka hundra år av motorflyg, men betoningen kommer att ligga på de första femtio, då propeller-eran ligger mig varmast om hjärtat.
Innehållet består inte i första hand av tekniska fakta om olika flygplan, uppställt i tabeller om spännvid, motorstyrka, topphastighet och så vidare. Det är frestande och tacksamt att använda det upplägget men sådana sajter finns det redan gott om.
Istället vill jag göra en berättande framställning, för att om möjligt försöka förmedla lite av den svårbeskrivliga fascination och värme inombords som jag känner inför ämnet. Naturligtvis är tekniska fakta också med, för det intresserar mig mycket, men det är alltså mer inbakat i texterna än redovisat separat.
På samma sätt är detta - namnet till trots - inte en redogörelse för flygets historia. Det kommer ju med ändå för ett flygplans historia är en del av flygets. Att utställningen är indelad i tidsepoker ger intryck av historieskrivning men är så bara för att få en uppdelning och ordning på alla flygplan. De kunde lika gärna vara indelade efter exempelvis tillverkare eller flygplanstyp.
Detta är ett långtidsprojekt, förhoppningsvis livslångt i någon form. Hur lyckat det blir återstår att se men jag har stora förhoppningar om att det kan bli riktigt bra!
Innehållet
Texterna skriver jag själv, för jag tycker om att skriva, och kunskaper att ösa ur tycker jag att det finns. Faktagranskar gör jag i huvudsak på fritt tillgängliga ställen som i min bokhylla och på Wikipedia. Källhänvisningar finns när jag tycker det är lämpligt. Wikipedia används också som inspirationskälla om jag kör fast och inte lyckas utrycka det jag vill. Om någon har synpunkter på detta eller vill korrigera felaktiga uppgifter tar jag tacksamt emot via mailformuläret under Kontakt.
Bilderna är egna eller hämtade fritt tillgängliga från olika nätresurser. De som har svensk anknytning kommer ofta från Svensk Flyghistorisk Förenings eminenta bildarkiv. Se vidare under Om upphovsrätt. Filmerna är inbäddade från YouTube och för att kunna se dem krävs bredband och att Flash är installerat och tillåts spela upp aktivt innehåll på datorn. Om webbläsaren är Internet Explorer dyker troligen en varning om faran av att köra ActiveX-kontroller upp överst på sidan. Läs igenom och klicka ja.
Redaktören
Flygintresset har alltid funnits där, oftast i bakgrunden, men då och då har det blommat ut. Jag har med blandad framgång segelflugit och hoppat fallskärm, men ännu inte haft möjlighet att spaka ett riktigt flygplan.
I kombination med ett nästan lika stort intresse för nutidshistoria var det givet att det till slut skulle bli en hemsida om flyg under 1900-talet.