Skip to: Site menu | Main content

Santos-Dumont 14-bis

Den franska 14-bis är känd som den första flygande tyngre-än-luft farkosten i Europa. Många, särskilt från Frankrike, menade att detta var världens första fungerande flygplan eftersom det, till skillnad från the Wright Flyer tre år tidigare, kunde ta sig upp i luften för egen maskin istället för med katapult, ramp eller gynsamma vindar.

Det är också ett tidigt exempel på ett så kallat canardflygplan, alltså ett flygplan med fena och stabilisator framför den bärande vingen, i fören istället för i aktern.

Historia

Många "aeronauter" var verksamma i Paris runt förra sekelskiftet. Flygning var på modet och 1905 utlyste franska flygmyndigheter tävlingar för att sporra utvecklingen ytterligare. Gabriel Voisin och Louis Bleriot samarbetade för att bygga ett flygplan med ett båt-draget glidflygplan som grund, och Ferber, Chanutte och bröderna Wright experimenterade också med glidflygplan.

Alberto Santos-Dumont hade byggt och flugit banbrytande luftskepp runt Paris i flera år och var inte sen att ge sig in i leken. Vid en racerbåt-tävling vid Cote D'Azur fick han upp ögonen för Antoinette-motorn, konstruerad av Léon Levavasseur. Den var både mycket stark och förhållandevis lätt och Santos-Dumont insåg att den skulle kunna användas till ett flygplan.

 
För att simulera verkliga flygförhållanden utfördes några tester med flygplanet fastspänt under Santos-Dumonts senaste luftskepp, nummer 14. Dessa hybridtester var allt annat än ofarliga och avbröts efter kort tid, men det var så flygplanet fick sitt namn, 14-bis.  


14-bis byggdes i all hemlighet, bara de direkt inblandade kände till vad som pågick. Flygplanet skulle drivas av en Antoinette-motor på 50 hästkrafter med skjutande propeller. Den satt mellan vingarna, framför den fanns förarplatsen - där piloten flög stående - och längst fram i nosen satt fena och stabilisator, som ett drakliknande paket.

Efter många försök och kortare skutt flög 14-bis slutligen flera hundra meter. Alberto Santos-Dumont vann därmed priset för det första fungerande flygplanet i Europa. Detta skedde den 23 oktober 1906 i franska Bagatelle.

Film


En kopia av en 14-bis landar på Broa Fly-In 2007 i Itirapina, i Alberto Santos-Dumonts hemland Brasilien. Ett par andra flygplan passerar först men efter ungefär 20 sekunder dyker den upp från höger.