Skip to: Site menu | Main content

de Havilland DH-89 Rapide

Engelska de Havilland Rapide var ett av 1930-talets populäraste passagerarflygplan på kortare sträckor. Det konstruerades som en snabbare och pålitligare efterföljare till DH-84 Dragon, och blev så lyckad att man än idag på sina håll kan lösa biljett och följa med som passagerare på nöjesflygningar.

Historia

Rapide flög första gången den 17 april 1934 och tillverkades och såldes i 205 exemplar fram till andra världskrigets utbrott. Hillman Airways blev den 13 juli samma år det första brittiska bolaget att ta flygplanet i tjänst.

Under andra världskriget övertogs många Rapide av Royal Air Force och fick där namnet de Havilland Dominie. Dessa användes som passagerarplan och för att öva radionavigering. Mer än 500 rent militära varianter tillverkades också, de flesta av Brush Coachworks Ltd. I originalversionen av Rapide satt två sex-cylindriga luftkylda de Havilland Gipsy Six-motorer på vardera 200 hästkrafter, i Dominie byttes de ut mot kraftigare Gipsy Queen-motorer.

 
Denna vackra DH-89 Rapide byggdes 1936. Bilden är från Kemble Airport Open Day 2007. Det syns att det är en de Havilland, fenan ser ut som på en Tiger Moth.  


När så kriget var över gick många tillbaka till civil luftfart igen och 1958 fanns fortfarande 81 stycken registrerade som aktiva i någon form. Flygplanet tog som mest åtta passagerare och hade då bara en besättningsman, piloten. Ibland fanns en navigatör också med och då blev passagerarplatserna en mindre.

En händelse som gjorde Rapide berömd var när MI6-agenten Hugh Pollard i juli 1936 flög den blivande diktatorn Francisco Franco från Kanarieöarna till Spanska Marocko, varifrån denne sedan ledde militärkuppen mot den folkvalda regeringen och därmed utlöste det spanska inbördeskriget.

Film


En ganska lång film från Duxford Flying Legends 2006 med många härliga maskiner i luften. Först ut är de Havilland Rapide och Dragon.