Skip to: Site menu | Main content

North American P-51 Mustang

P-51 Mustang är en av de riktiga klassikerna från andra världskriget. Snabbare än något annat flygplan, vackert att se på och med en fantastisk räckvidd.

Dess främsta uppgift blev att eskortera och försvara allierade bombplan hela vägen in över Tyskland och tillbaka till England igen. Innan Mustangen gjorde entré hade eskortplanen varit tvungna att vända hemåt för bränslepåfyllning i stort sett redan när man kommit in över det europeiska fastlandet, och bombplansbesättningarna hade fått klara sig själva när de behövde som mest hjälp.

 
Under dessa P-51D syns de externa bränsletankarna som gjorde det möjligt att eskortera bombplanen tur och retur till det inre av Tyskland. När tankarna var tömda, eller man stötte på fiendeplan, släpptes de och piloten bytte till vanlig bränsletillförsel. Den bortersta Mustangen på bilden är en P-51C.  

[ Överst på sidan ]

Historia

När kriget bröt ut 1939 hade britterna ett stort behov av krigsmateriel, inte minst jaktflygplan. Det fanns många flygplansfabriker i England och alla jobbade för högtryck, men de räckte ändå inte till. Därför bad man att få köpa flygplan från USA av typen Curtiss P-40. Även Curtiss tillverkade redan så mycket man klarade av och britterna vände sig istället till North American med förfrågan om tillverkning av detta flygplan. North American hade redan en egen jaktplansmodell under utveckling och föreslog den istället, vilket britterna gick med på.

 
Den första Mustangen, P-51A, designad av Raymond Rice och Edgar Schmued, under en testflygning i USA. Till utseendet skiljer den sig åt från den berömda D-modellen bland annat genom sin "high-back" (att ryggen ansluter mot huvens översida istället för undersida, "low-back").  

Premiärflygningen gjordes av testpiloten Vance Breese i oktober 1940, bara 178 dagar efter att beställningen lagts. Flygplanet - som nu hade fått namnet Mustang - var modernare och bättre än tidigare allierade jaktplan, men Allison-motorn visade sig inte prestera som önskat på högre höjd. Då problemet inte gick att få bukt med byttes den ut mot en engelsk Rolls-Royce Merlin på 1695 hästkrafter, som tillverkades på licens av Packard i USA. Efter det blev P-51 Mustang ett överlägset jaktflygplan i alla avseenden. Det togs i aktiv tjänst i april 1941.

Markpersonal ur den berömda divisionen Tuskegee Airmen reparerar motorn och hänger upp en bränsletank på en Mustang.

Under slutet av andra världskriget nödlandade fyra Mustanger i Skåne. Dessa blev de första i det svenska flygvapnet och kompletterades snart med en första beställning på femtio P-51D som levererades i april 1945. Sammanlagt anskaffades 161 Mustanger fram till 1948. Ett dussintal gjordes om till spaningsversionen S 26. Den sista svenska Mustangen togs ur tjänst 1954.

Två härligt schackmålade P-51D på Berlin Air Show 2002.


Av de ungefär 16 000 Mustanger som tillverkades räknas idag ett drygt hundratal på olika ställen i världen som flygvärdiga. De tillverkades i olika versioner, från A till M, men det är P-51D som är den klassiska och i mitt tycke snyggaste modellen, med low-back och dropphuv.

[ Överst på sidan ]

Film


P-51D Mustang med Bertil Gerhardt vid spakarna på LAS flygdag i Ljungbyhed den 31 maj 2008. Denna Mustang ägs av Biltema och har Ängelholms flygplats som hemmabas.  
 

 

Ännu en P-51D, denna gång från en uppvisning i Norge 1997.