Skip to: Site menu | Main content

Gloster Gladiator

Gloster Gladiator var det sista i sitt slag, en brygga mellan gammalt och nytt i jaktflygplanens utveckling. Enligt piloterna var det välbyggt och en fröjd att flyga, och om inte nya tider stått för dörren hade det säkert tagit en större plats i flyghistorien.

Historia

Gloster Gladiator flög första gången den 12 september 1934. Flygplanet hade utvecklats på Gloster Aircraft Companys eget initiativ utan att det fanns någon beställning, men när det presenterades av chefskonstruktören Henry Folland och hans medarbetare blev Royal Air Force så imponerade att det efter sedvanlig utvärdering inte blev några problem med försäljningen. Gladiator blev även en stor exportframgång och vid slutet på 1930-talet ingick det i många länders flygvapen, däribland Sveriges under beteckningen J 8.

Gladiator var en vidareutveckling av Gloster Gauntlet och modellen kallades för F.7/30. Det blev den sista dubbeldäckaren i RAF:s tjänst men också deras första flygplan med inbyggd cockpit. Motorn var en luftkyld Bristol Mercury på 850 hästkrafter och topphastigheten låg på lite över 400 km i timmen. För att vara en dubbeldäckare var det ett graciöst och välutvecklat flygplan, men blev trots det snart omsprunget av modernare design, i form av den nya generationens envingade jaktflygplan, inte minst RAF:s egna Hurricane och Spitfire.

 
Nytillverkade Gladiatorer framför Gloster Aircraft Company, innan leverans till 72 divisionen, RAF.  


När andra världskriget bröt ut kom därför Gloster Gladiator knappt att användas alls på den engelska hemmafronten. Två divisioner försökte stå emot den tyska ångvälten i Frankrike och Norge men i övrigt hade Hurricane och Spitfire tagit över jaktskyddet i RAF. I en roll klarade sig dock Gladiator bättre tack vare sin lägre fart och för att risken att springa på modernare jaktmotstånd var mindre: baserade på hangarfartyg under namnet Sea Gladiator.

Under finska vinterkriget användes Gloster Gladiator med viss framgång mot sovjetiska inkräktare. Flygplanen hade finsk märkning men var utlånade från Sverige och flögs av svenska piloter, som ingick i det för tillfället uppsatta frivilligförbandet F 19 Finland. Det bestod av ett trettiotal flygplan varav tolv Gloster Gladiator. Nio av dessa kom hem till Sverige igen efter vapenstilleståndet som inträdde 13 mars 1940. Under den 62 dagar långa insatsen hade F 19 ensamt hela norra Finland som sitt bevakningsområde.

En svensk Gladiator i Finland 1940. Hakkors-märket hade inget med nazism att göra. Det började användas av det finska flygvapnet redan 1918 när det fick sitt första flygplan, en Thulin D, som gåva av greve Eric von Rosen. Han hade målat detta märke, sin lyckosymbol, på flygplanet. Det förblev sedan - otroligt och obehagligt nog - finska flygvapnets officiella märke ända till krigsslutet 1945.
Denna och den översta bilden är från SFF:s arkiv.  

Film


En ganska skakig film med lite märkliga klipp, men med ett härligt flygplan i huvudrollen: Gloster Gladiator från Shuttleworth Collection, Old Warden. Skruva upp volymen ordentligt vid ungefär 2:50 och njut av den vinande propellern...